Het kortste antwoord op die vraag: het is wettelijk verplicht. Een goede identificatie van je PBM’s zorgt er echter niet enkel voor dat je wettelijk in orde bent. We zetten de voordelen hieronder op een rij.
1. Inventarisatie
Men is verplicht om een inventaris op te stellen van de beschikbare PBM’s die aanwezig zijn in het bedrijf. De basis van een goede inventarisatie is en blijft een unieke identificatie. Ongeacht men bijvoorbeeld spreekt over de x-aantal veiligheidsharnassen die aanwezig zijn in het bedrijf, is het belangrijk om deze per stuk uniek te markeren en de specificaties bij te houden per PBM. Het unieke ID maakt dat u snel kunt opsporen welk PBM wanneer werd aangekocht, bij welke leverancier etc.
2. Informatie en instructies
Als werkgever heeft men de verplichting er voor te zorgen dat werknemers over begrijpelijke instructies beschikken over hun persoonlijke beschermingsmiddelen. Meer en meer zien we dat onze klanten het unieke PBM identificatie label ook gebruiken om de link te leggen naar digitaal beschikbare informatie die belangrijk kan zijn voor de gebruiker. Het voorzien van een QR code op het label maakt dat de gebruiker vlot certificaten en instructies kan ophalen over het beschermingsmiddel in kwestie.
3. Tracering
Diezelfde QR code kan ook perfect een koppeling zijn met de laatste informatie over keuring en andere periodieke acties. Vooral ook zeker zijn dat een PBM tijdig kan verwijderd worden van het bedrijf wanneer de levensduur of vervaldatum verstreken is. We zien in de praktijk regelmatig klanten die een variabel keuringslabel integreren in de lay-out van het unieke identificatie.
4. Waarborging van het persoonlijke aspect
De naam zegt het zelf, een PBM is geheel persoonlijk waardoor medewerkers ze dus niet onderling mogen uitwisselen. Dit is een wettelijke verplichting. Heel vaak is een PBM persoonlijk aangepast aan de persoon die het draagt, denk maar aan valharnassen. Het markeren van een PBM is een ernstig thema. Nog al te vaak zien we markeringen die de veilige werking van het PBM in de weg staan doordat er gemarkeerd wordt op de veiligheid kritische delen van het PBM.
Bij Altec hebben we de nodige expertise over hoe u de verschillende PBM’s binnen uw bedrijf het beste kan markeren. Hiervoor hebben we zowel markeringen in huis die rechtstreeks gekleefd kunnen worden als tags die hangend bevestigd kunnen worden. Ook hebben we tal van bevestigingsaccessoires beschikbaar die gebruikt kunnen worden in combinatie met klevende labels.
Heeft u na het doornemen van dit artikel nog verdere vragen omtrent het identificeren van PBM’s of over de algemene identificatie binnen uw organisatie?
Aarzel zeker niet ons te contacteren!